Jak kupują Słowacy?
![](https://www.ipbbs.org.pl/wp-content/uploads/2024/04/slov-400x375.png)
Niespełna rok po ekspansji na rynek czeski, Allegro ogłasza dalszy rozwój modelu marketplace w regionie. Domena allegro.sk jest już dostępna w Słowacji – dzięki temu marka nie tylko wzmacnia swoją pozycję wiodącej platformy e-commerce w Europie, ale także otwiera nowe możliwości eksportowe dla polskich i czeskich sprzedawców.
Rynek słowacki jest w ocenie Allegro obiecującym kierunkiem rozwoju – platformy e-commerce są tam jednym z najpopularniejszych kanałów sprzedaży online, zaraz po zakupach bezpośrednio w sklepach internetowych czy poprzez ich aplikacje mobilne.
Jak wynika ze zrealizowanego przez Allegro badani , blisko połowa Słowaków wykazała się wspomaganą znajomością marki Allegro. To obiecujący punkt wyjścia z naszą ofertą na rynek, na którym 77% badanych już korzystało z zakupów w modelu marketplace. Ankietowani deklarują otwartość na poznanie i przetestowanie Allegro: 82% Słowaków zamierza odwiedzić naszą domenę, a 79% jest zainteresowanych zakupami na naszej platformie
- zaznaczył Matthias Frechen, Chief Commercial Officer w Allegro.
Słowacja – trochę faktów:
Liczba mieszkańców: 5,4 mln
Liczba e-sklepów: 12 000
Wskaźnik wzrostu e-commerce rok do roku: 23%
Lokalne trendy:
- 11 tys. sklepów korzysta z Heureka.sk, którą odwiedza ma 4.5 mln kupujących miesięcznie (do 6.5 w okolicy świąt)
- Płatność za pobraniem to najpopularniejsza forma płatności
- Płatności są obsługiwane w EUR
Na podstawie: Allegro, IdoSell, Blog Ageno
Statystyczny klient sklepu internetowego
Słowacy chętnie kupują w sieci. 70% z nich deklaruje, że po prostu lubi e-zakupy, 80% uważa je za wygodniejsze niż stacjonarne, a 90% – za tańsze. Cena jest zresztą ważnym czynnikiem przekonującym Słowaków do wydawania pieniędzy w e-commerce – aż 85% tamtejszych klientów twierdzi, że bierze ją pod uwagę podczas podejmowania decyzji o zakupie. Słowaccy konsumenci chętnie również czytają opinie o produktach zamieszczone w internecie oraz korzystają z porównywarek cen, takich jak heureka.sk, najnakup.sk czy pricemania.sk.
Profil typowego klienta słowackich e-sklepów pod względem demograficznym nie różni się od profilów innych mieszkańców Unii Europejskiej. Najaktywniejsze są 3 grupy: osoby w wieku 25–34, 35–44 oraz 45–55 lat. Razem stanowią 70% wszystkich użytkowników słowackiego e-commerce. Mniej aktywni są klienci w wieku 55–64 lat (17%) oraz 18–24 lat (13%).
Pod względem płci wśród klientów e-sklepów nieznacznie przeważają mężczyźni (52,1%).
Istotną cechą e-commerce w Słowacji jest także przywiązanie do lokalnego rynku. Większość klientów (74%) robi zakupy internetowe tylko u rodzimych przedsiębiorców. Popularnym sprzedawcą zagranicznym jest między innymi Aliexpress, co tylko potwierdza tezę, że ważnym czynnikiem zakupowym dla słowackich konsumentów pozostaje cena. Słowacy – w przeciwieństwie do Czechów, którzy preferują mniejsze e-sklepy – częściej korzystają również z oferty dużych platform handlowych. Najpopularniejsze z nich to nay.sk, alza.sk, mall.sk, datart.sk, hej.sk, bazar.sk czy kasa.cz.