Artykuły

Spada średni udział zakupów online. Niemieccy sprzedawcy detaliczni nadrabiają zaległości.


Boom na zakupy online w Niemczech, wywołany pandemią koronawirusa, dobiegł końca – wynika z ankiety . Odsetek osób, które robią co najmniej połowę zakupów online, spadł z około jednej trzeciej (32 proc.) w 2022 r. do 26 proc. obecnie, podał Postbank, który jest częścią Grupy Deutsche Bank, na podstawie odpowiedzi 3038 dorosłych w sierpniu bieżącego roku. To jednak i tak więcej niż w 2019 r. (24 proc.), czyli na rok przed wybuchem pandemii koronawirusa w Niemczech.

Jak wynika z raportu, średni udział zakupów dokonywanych przez internet spadł po raz drugi z rzędu: ze szczytowego poziomu 38 proc. w 2021 r. do 35 proc. w 2022 r. do 30 proc. w tym roku. W 2019 roku było to 29 proc. „Zachowania zakupowe wracają do normy po zniesieniu ograniczeń związanych z koronawirusem, a efekt nadrabiania zaległości jest na rękę sprzedawcom detalicznym” – powiedział Thomas Brosch, dyrektor ds. sprzedaży cyfrowej w Postbank. „Jednak szczególnie dla młodszych ludzi zakupy online stały się niezbędne”. Z badania wynika, że odsetek osób w wieku od 18 do 39 lat, które przynajmniej część zakupów robią online, jest znacznie wyższy (37 proc.) niż wśród osób powyżej 40. roku życia (26 proc.). Ogólnie rzecz biorąc, około połowa kupujących online od lat twierdzi w regularnie przeprowadzanym badaniu „Postbank Digital Study”, że zamawia w Internecie tylko produkty, których stosunkowo na pewno nie zwróci. Ponad 80 proc. od lat twierdzi, że z zadowoleniem przyjęliby sytuację, gdyby sprzedawcy internetowi mieli prawny zakaz niszczenia towarów zwracanych przez klientów. Dzieje się tak, ponieważ nie wszystkie zwroty są ponownie sprzedawane, zwłaszcza w przypadku odzieży. Komisja Europejska niedawno położyła kres tej praktyce: więksi detaliści nie będą już mogli w przyszłości niszczyć niesprzedanej odzieży w Unii Europejskiej. Małe przedsiębiorstwa i mikroprzedsiębiorstwa są zwolnione z tego zakazu, natomiast średnie przedsiębiorstwa podlegają sześcioletniemu okresowi przejściowemu. Co do zasady zakaz ma być stosowany dwa lata po wejściu w życie rozporządzenia.

Na podstawie: www.postbank.de

Udostępnij: