AktualnościArtykuły

Downsizing i shrinkflacja pod lupą UOKIK.

Przedświąteczny czas, to dla wielu konsumentów okres wzmożonych zakupów.

Zjawisko downsizingu jest znane od wielu lat i może dotyczyć bardzo wielu różnych produktów i usług.

 Polega na zmniejszeniu wagi, ilości lub jakości przy zachowaniu tej samej ceny.

 Opakowanie pozornie wygląda tak samo, ale jego zawartość jest mniejsza,

W ten sposób wzrost ceny osiągany jest w nietypowy sposób, poprzez zmniejszenie wielkości produktu lub pogorszenie jego jakości przy pozornym tylko utrzymaniu cennika.

 Firmy sięgają po ten sposób, szczególnie chętnie wtedy, gdy boją się reakcji klientów na podwyżki.

Podobnie rzecz ma się z usługami. O ile w ramach dotychczasowego pakietu usług wprowadzasz zmiany, ograniczasz zakres korzyści dla Klienta lub wprowadzasz opłatę za niektóre elementy pakietu usług, zadbaj aby konsumenci zostali o tym czytelnie poinformowani.

Producenci i dostawcy usług mogą dowolnie zmieniać wielkość opakowania, ilość produktów w opakowaniu , gramaturę lub zakres usług- muszą jednak w jasny sposób o poinformować o tym konsumentów.

Nieświadomi klienci mogą czuć się oszukani, chociaż takiego zarzutu nie można postawić producentom i dostawcom usług.

UOKIK rozpoczął kampanię informacyjną w ramach akcji Świadomy Konsument.

Zródło: www.uokik.gov.pl/aktualnosci

Udostępnij: