AktualnościArtykuły

Generacja Z na zakupach

Firmy wciąż znajdują nowe sposoby docierania do swoich klientów. Uniwersalne podejście nie jest możliwe w sytuacji, gdy większość dzisiejszej siły nabywczej rozproszona jest pomiędzy pokoleniem Z, millenialsami i pokoleniem X. Wyzwaniem jest więc nadążanie za różnymi preferencjami i zrozumienie, gdzie skupić swoją energię i działania.

Pokolenie Z jest mocno zainwestowane w korzystanie z kanałów takich jak TikTok, podczas gdy starsi konsumenci mają tendencję do polegania na tradycyjnych metodach znajdowania nowych marek.

W niedawno opublikowanym raporcie przeprowadzonym przez firmę Afterpay – właściciela usługi typu „kup teraz, zapłać później” – naświetlono preferencje zakupowe różnych pokoleń, z naciskiem na generację Z. Wskazano w nim siedem obszarów zakupowych ważnych la pokolenia Z (i jak wypadają one na tle innych pokoleń).

1. Niezadowalające opcje dostawy lub doświadczenie

Pięćdziesiąt procent respondentów z pokolenia Z zauważyło, że długi czas lub wysoka cena dostawy odegrały ważną rolę w ich decyzji o nierobieniu zakupów z daną marką. Ten punkt znalazł się szczególnie wysoko w przypadku millenialsów i pokolenia X, gdzie odpowiednio 52% i 48% badanych powołało się na ten czynnik.

2. Brak rabatów sklepowych

Raport podaje, że 42% pokolenia Z zdecydowało się nie dokonywać zakupów, jeśli nie było dostępnych żadnych zniżek ani promocji. Ten wynik jest porównywalny z millenialsami i pokoleniem X, którzy odpowiednio wskazali na ten czynnik decyzyjny w 41% i 37% przypadków. Oferowanie częstych wyprzedaży i rabatów może pomóc w przyciągnięciu nowych klientów oraz zachęcić obecnych klientów do ponownych zakupów. Gdy nowi klienci odwiedzają Twój sklep online, warto rozważyć możliwość zaoferowania rabatu, aby zachęcić ich do wypróbowania Twoich produktów. Nie zapominaj również o sezonowych rabatach i okazjonalnych ofertach dla obecnych klientów. To dobry moment, aby rozważyć stworzenie programu lojalnościowego.

3. Brak opinii o produktach

Recenzje są ważne dla nowych klientów, ponieważ budują zaufanie. Brak opinii o produktach jest powodem, dla którego 35% pokolenia Z zdecydowało się nie dokonywać zakupów w danym sklepie. W przypadku millenialsów i pokolenia X, znaczenie recenzji było nieco mniejsze, odpowiednio 29% i 17%. Niektóre marki, zwłaszcza z branży spożywczej i napojowej, zachęcają klientów do wystawiania opinii, oferując bezpłatne produkty w zamian za wypełnienie ankiety.

4. Słabe opcje zwrotu

Skomplikowany proces zwrotu może odstraszyć klientów od dokonywania zakupów, ponieważ ogranicza ich swobodę wyboru i zmiany zdania. Brak możliwości zwrotu lub słabe opcje zwrotu były powodem, dla którego 25% pokolenia Z zrezygnowało z zakupów w danym sklepie, a millenialsi i pokolenie X byli tuż za nimi (odpowiednio 24% i 21%). Elastyczne opcje zwrotu, takie jak zakup online z możliwością zwrotu w sklepie, mogą sprawić, że ten proces będzie szybki i łatwy dla klientów.

5. Niebezpieczna strona internetowa

Według raportu, 20% pokolenia Z, 15% millenialsów i 13% pokolenia X unika zakupów na stronach internetowych, które nie posiadają certyfikatów bezpieczeństwa. Przed stworzeniem i hostowaniem swojego sklepu internetowego przeprowadź badania w celu zapewnienia odpowiednich środków bezpieczeństwa. Upewnij się, że domena Twojej witryny cieszy się dobrą opinią, opcje płatności są bezpieczne, a certyfikat SSL jest aktywny, aby wszystkie informacje dotyczące płatności klientów były szyfrowane.

6. Słaba reputacja w zakresie etyki i zrównoważonego rozwoju

Jednym z ważniejszych czynników dla pokolenia Z jest zrównoważony rozwój. Świadomość społeczna i poczucie, że ich pieniądze mogą mieć większy wpływ dzięki takim opcjom jak oszczędzanie i odsprzedaż, wpływa na wiele ich decyzji zakupowych. Aż 57% pokolenia Z preferuje zakup zrównoważonych produktów, podczas gdy dla 20% użytkowników tego pokolenia firma o złej reputacji w zakresie etyki i zrównoważonego rozwoju nie jest wiarygodnym partnerem. Millenialsi i pokolenie X wykazują mniejsze zainteresowanie, odpowiednio 14% i 8%. Sklepy detaliczne, które dopiero zaczynają działać w zakresie zrównoważonego rozwoju, mogą podjąć małe kroki, takie jak stosowanie zrównoważonych opakowań, inwestowanie w cele zrównoważone oraz promowanie recyklingu.

7. Brak dostępnej preferowanej metody płatności

Z uwagi na rosnącą liczbę dostępnych dla klientów metod płatności, oferowanie różnorodnych opcji jest prostym sposobem na zwiększenie zainteresowania zakupami i zachęcenie do dokonywania transakcji w różnych sytuacjach, np. w przypadku zapomnianego portfela. Brak preferowanej metody płatności jest ważnym czynnikiem dla 19% pokolenia Z, 18% millenialsów i 13% pokolenia X. Warto otworzyć się na popularne metody płatności, takie jak „Kup teraz, Zapłać później” czy BLIK.

Źródło: Artykuł Mayi Rollings, redaktor Square

Pełny artykuł https://squareup.com/us/en/the-bottom-line/reaching-customers/gen-z-shopping-dealbreakers

Udostępnij: