ArtykułyBiuletyn 08/2018Biuletyn IPBBS

Raport. Nastroje w branży PBS

Za nami pierwsza połowa roku. Wyniki finansowe za pierwszy kwartał pokazują, że była ona pod wieloma względami trudniejsza dla przedsiębiorców. Jak poradziły sobie z nią firmy branży papierniczo-biurowo-szkolnej?

Za nami pierwsza połowa roku. Wyniki finansowe za pierwszy kwartał pokazują, że była ona pod wieloma względami trudniejsza dla przedsiębiorców. Jak poradziły sobie z nią firmy branży papierniczo-biurowo-szkolnej?

Zacznijmy od liczb i ogólnej analizy sytuacji finansowej przedsiębiorstw według dostępnych danych za pierwszy kwartał tego roku w porównaniu z rokiem ubiegłym.

Jak informuje GUS w raporcie „Wyniki finansowe przedsiębiorstw niefinansowych” – wyniki finansowe przedsiębiorstw w pierwszym kwartale 2018 roku były słabsze niż rok wcześniej. Nakłady inwestycyjne natomiast przewyższały te analogiczne z zeszłego roku o 6,6 proc.

W kwestii przychodów za całokształt działalności, nastąpił wzrost o 4,6 procenta, ale wzrosły też koszty ich utrzymania (o 5,3%).

Wynik finansowy ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów wyniósł w tym okresie 33,1 mld zł (niższy od zeszłorocznego o 0,8%). Natomiast wynik finansowy z pozostałej działalności operacyjnej ukształtował się na poziomie 3,0 mld zł i był wyższy o 0,2 mld zł niż przed rokiem. Zanotowano pogorszenie wyniku na operacjach finansowych (minus 2,3 mld zł wobec 0,4 mld zł w I kwartale 2017 roku).

Tabela 1 Struktura kosztów rodzajowych w I kwartale 2018 roku, źródło: GUS

Co zmieniło się w wydatkach przedsiębiorców w pierwszym kwartale 2018 roku? Największy wzrost odnotowano w nakładach przeznaczanych na wynagrodzenia (o 0,5 proc). Niewielka zmiana na plus nastąpiła również w sektorze ubezpieczeń społecznych i innych świadczeń (0,1 proc). Spadły natomiast między innymi koszty amortyzacji i usług obcych oraz zużycia materiałów.

48,5 proc. spośród badanych przedsiębiorstw wykazało przychody netto ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów na eksport (w zeszłym roku było ich 49,7 proc.). Poziom przychodów ze sprzedaży na eksport był o 1,2% wyższy niż rok wcześniej.

O podsumowania pierwszej połowy roku poprosiliśmy przedstawicieli firm naszej branży.

Magdalena Hamera, Milan Polska

„Pierwsza połowa roku była bardzo dobra pod względem sprzedażowym, ale i także zdecydowanie bardziej pracowita. Ze względu na to, że klient jest coraz bardziej wymagający to przygotowaliśmy na ten okres dużo więcej nowości i akcji promocyjnych niż w roku poprzednim.

A czy coś się zmieniło na lepsze lub gorsze? To tak naprawdę dopiero będziemy mogli stwierdzić pod koniec roku”.

Monika Antosiak, Marketing Manager GDD

„Pierwsza połowa roku, jak co roku, upłynęła pod hasłem Back to School. GDD nie odbiegało tu znacząco od konkurencji – przygotowywaliśmy ofertę na sezon szkolny. Prezentowaliśmy zarówno produkty marek Staedtler, Uhu, Laco i Folia, jak również chcieliśmy zaskoczyć nowościami  w portfolio naszej marki własnej, którą jest Happy Color.

Pełną ofertę zaprezentowaliśmy na wielu targach branżowych (te imprezy pochłonęły znaczną część czasu i energii w marcu i kwietniu).

Nasze rozmowy handlowe dawały nam feedback płynący od konsumentów, że zainteresowani są zarówno produktami wartymi swojej ceny, jak również szukają produktów jakościowych (dobrze zaprojektowanych i wykonanych). Konsumenci też cieszą się kiedy produkt oferuje jakąś wartość dodaną. My zaproponowaliśmy dzieciom, które są grupą docelową marki Happy Color, zabawę w kolekcjonowanie. Wyposażyliśmy nasze długopisy w supermoce i stworzyliśmy z nich „Drużynę do Zadań Spisalnych”. Koncept ten został bardzo dobrze przyjęty”.

 

Maciej Wolski, Brand Manager INAHON Sp. z o.o.

„Porównując pierwsze półrocze 2017 oraz 2018 odnotowujemy podobne wyniki sprzedażowe. Uwzględniając jednak wolne niedziele, wynik ten rozpatrujemy w kategoriach wzrostu. Z pewnością do takiego stanu przyczyniło się ogromne zapotrzebowanie na klej do slime’ów z oferty marki Stylex”.

Patryk Radzikowski , PATCAR

„Pierwszą połowę roku 2018 możemy zaliczyć do zdecydowanie udanego okresu. Wyraźny, a jednak stonowany wzrost, motywuje firmę do podejmowania kolejnych prób rynkowych, wprowadzania kolejnych produktów, czy podejmowania wyzwań inwestycyjnych. W kolejne półrocze wkraczamy ze znacznym optymizmem, w nadziei na pozytywny odzew klientów na nowe pozycje katalogowe”.

Aneta Woźna, Kierownik Sklepu Firmowego Koh-I-Noor Warszawa Wilanów

„Co do pierwszej połowy roku w naszej branży to my jesteśmy bardzo zadowoleni. Liczba klientów utrzymywała się na stałym, zadowalający poziomie, a najlepszym tego przykładem jest to, że w tym roku po raz pierwszy nie odnotowaliśmy spadku obrotów w czasie ferii zimowych. Jeżeli chodzi o hity to były to zdecydowanie kleje PVA i Promarkery oraz nasze Polycolory”.

Jak widać, w branży zarówno firmy, jak i sklepy nie dostrzegają spadków sprzedażowych, zauważają natomiast wzrosty. Firmy utożsamiają pierwszą połowę roku z targami branżowymi, które zdominowały sezon wiosenny. Ich odpowiedzią na zmieniający się rynek są nowości produktowe, które starają się systematycznie wprowadzać. W opiniach firm można dostrzec wiele optymizmu dotyczącego również drugiej połowy roku.

Tagsraport
Udostępnij: