ArtykułyBiuletyn 01/2017Biuletyn IPBBS

RYNEK E-COMMERCE W POLSCE DALEKI OD NASYCENIA

Jak wynika z raportu Center for Retail Research dla RetailMeNot, w 2016 roku Polacy wydadzą na zakupy w sieci ok. 6 mld euro, czyli o 20 proc. więcej niż w 2015. W przeliczeniu na jednego kupującego, daje to w przybliżeniu 273 euro.

Jak wynika z raportu Center for Retail Research dla RetailMeNot, w 2016 roku Polacy wydadzą na zakupy w sieci ok. 6 mld euro, czyli o 20 proc. więcej niż w 2015. W przeliczeniu na jednego kupującego, daje to w przybliżeniu 273 euro.

– To realne prognozy. Polska gospodarka rośnie, cały czas mamy do czynienia z mocną koniunkturą w sektorze e-sprzedaży. Wprawdzie sklepów internetowych nie przybywa już w takim tempie jak jeszcze przed rokiem, to kupujących jest coraz więcej i wydają wyższe kwoty na zakupy w sieci. Ta tendencja powinna być zachowana jeszcze przez najbliższych kilka lat, o ile utrzymają się pozytywne wskaźniki makroekonomiczne – uważa Rafał Nawłoka, Prezes Zarządu, DPD Polska.

– Obecnie sprzedaż w sieci sięga 4 proc., więc mamy jeszcze co najmniej kilka lat dobrych wyników, aż do poziomu nasycenia kanału e-commerce na poziomie 10 – 12 procent – dodaje.

Smartfony napędzają e-sprzedaż

Według Raportu Nielsena (2015 Mobile Wallet Report) za ostatni kwartał 2015 roku, aż 37 proc. użytkowników urządzeń mobilnych deklaruje, że w 25 proc. przypadków decyzja e-zakupowa rozpoczyna się w kanale mobilnym. Użytkownicy smartfonów i tabletów wykonują szereg czynności, mających na celu zapoznanie się z produktem (72 proc. z nich wyszukuje produkt zanim go kupi, 70 proc. sprawdza jego cenę, 60 proc. sprawdza okoliczne sklepy, w których może zobaczyć artykuł, a 53 proc. czyta recenzje o produkcie).

– Raport pokazuje skalę zastosowania urządzeń mobilnych w sektorze e-commerce. Przy okazji skłania do pewnej refleksji – podział rynku na e-commerce i m-commerce jest nieprecyzyjny i wręcz nieprawdziwy. Urządzenia mobilne, jak widzimy w badaniach Nielsena, mocno wspierają decyzje zakupowe w sieci, lecz trudno tu mówić o osobnej kategorii sektorowej. Możemy uznać, że jest to część kanału „e”, która nierzadko inicjuje zakupy w sieci. Jest to nowy element uzupełniający ścieżkę zakupową, a nie odrębny sektor. E-sklepy powinny zapewnić responsywny format swoich witryn umożliwiający czytelny widok i łatwe surfowanie na smartfonach i tabletach. Coraz większa liczba konsumentów zaczyna bowiem swoje zakupy od przeglądania ofert w kanale mobilnym – komentuje Łukasz Zembowicz, Dyrektor ds. Marketingu i Sprzedaży, DPD Polska.

Autor: Łukasz Izakowski
Źródło: https://retailnet.pl

Udostępnij: