Artykuły

Jak kupują… Hiszpanie?

Hiszpania to dynamicznie rozwijający się kraj, w którym zakupy online cieszą się popularnością wśród osób w każdym wieku.

Segment e-handlu w Hiszpanii rozwija się całkiem prężnie w roku 2023 r.d.r uzyskując rekordowy wskażnik wzrostu na poziomie 20 % .  Ulubioną kategorią zakupową Hiszpanów jest moda.Hiszpanie chętnie kupują online produkty takie jak książki, meble czy urządzenia elektroniczne. Popularne są też usługi, głównie związane z turystyką i rekreacją.

Mimo, że Hiszpanie cenią e i w większości przypadków preferują zakupy u lokalnych sprzedawców, to na liście najpopularniejszych marketplace’ów dominuje Amazon. Za nim znajduje się hiszpańska sieć El Corte Inglés, która poza e-sklepem posiada też stacjonarne markety w całym kraju.

Czego oczekują Hiszpanie kupujący w Internecie?

Hiszpanie mają duże wymagania w kontekście dostaw zamówień. Najczęściej wybierają dostawę do domu i zależy im na tym, aby była ona jak najszybsza.  Najpopularniejszą metodą płatności w Hiszpanii są serwisy online. Wybiera je ponad 63% kupujących. Płatność gotówką przy odbiorze to ulubiona metoda zaledwie 12% konsumentów. Hiszpanie bardzo często stawiają na rodzime, lokalne e-sklepy, ale korzystają również z asortymentu tych zagranicznych (najczęściej gdy szukają konkretnych produktów, których hiszpańscy sprzedawcy nie mają w ofercie).

Komfort zakupów to najważniejszy czynnik motywujący do zakupów. Pozostałe to: dostępność ofert oraz możliwość znalezienia atrakcyjnej ceny. Największą obawą Hiszpanów jest bezpieczeństwo płatności (18% wyraża takie obawy), a drugą największą barierą (u 14%) są problemy związane ze zwrotami. Dlatego wchodząc na rynek hiszpański, należy bezwzględnie zadbać o bezpieczne płatności, obsługę klienta oraz łatwe, nieskomplikowane zwroty.

Hiszpania

Liczba mieszkańców: 47 mln

Liczba e-sklepów: 85 000

Wskaźnik wzrostu e-commerce rok do roku – 20%

Lokalne trendy:

  • Największą liczbę przesyłek e-commerce dostarczają kolejno UPS, DHL i GLS – ale nie ma tu jednego wyraźnego lidera.  Grupa InPost dostawca usług logistycznych dla branży e-commerce w Europie, ma już 7000 punktów nadania i odbioru (w tym urządzeń Paczkomat®) w Hiszpanii.
  • Hiszpania jest jednym z kluczowych europejskich rynków, na których działa Grupa
  • Ponad połowa zakupów online dokonywana jest na zagranicznych stronach (Wielka Brytania, Chiny, USA, Niemcy)
  • Ponad połowa zakupów internetowych opłacana jest kartą

Jak podaje BaseLinker Index, ( Polska) wartości sprzedaży krajowej vs cross-border w grudniu 2023 (rok do roku )wyniosła 0,6% do 13 % na korzyść sprzedaży transgranicznej, co oznacza że rodzime firmy odniosły znaczący sukces w sprzedaży swoich produktów poza granice naszego kraju.

Na podstawie: Idosell, BaseLinker Index, Omnichannel News, Nethansa

Udostępnij: